30. mar. 2008

Intervju z velemojstrom Markom Tratarjem

MARKO TRATAR - slovenski šahovski velemojster Stična :: 31.01.2005

»Vedno najti najboljšo potezo« Tokrat smo se pogovarjali z našim občanom Markom Tratarjem, ki mu je decembra lani na odprtem mednarodnem šahovskem prvenstvu v Zadru uspelo doseči zadnjo zahtevano normo za osvojitev naziva »šahovski velemojster«. Svečana podelitev titule bo aprila 2006 v Turčiji, na kongresu Mednarodne šahovske zveze.


Najprej bralcem razloži, kaj pomeni postati šahovski velemojster.

Titula šahovskega velemojstra je stalna, dosmrtna in v sedanjem času pomeni skoraj nujo, če se želiš s šahom ukvarjati profesionalno, tekmovati na mednarodnih prvenstvih in biti konkurenčen vse mlajšim in vse boljšim tekmovalcem.


Kaj tebi osebno predstavlja ta dosežek?

Ta titula zame predstavlja začetek novega obdobja in ne gledam nanjo kot na zaključek svoje šahovske kariere. Zame osebno je to izpolnitev sanj iz otroštva in ob tej priložnosti bi se rad zahvalil mami, ki mi je vseskozi stala ob strani, ter očetu, ki je bil moj največji navijač. Mislim, da bi bil on tega dosežka najbolj vesel.


Koliko velemojstrov je v Sloveniji in kakšni so pogoji, da pridobiš ta naziv?

Da postaneš šahovski velemojster, je treba izpolniti kar nekaj pogojev. Eden izmed njih je, da na mednarodni šahovski lestvici zbereš najmanj 2500 točk, potem pa obstajajo še tri norme, kar pomeni, da moraš na treh turnirjih zbrati dovolj točk. V okviru enega turnirja moraš igrati z vsaj tremi velemojstri, vsi nasprotniki (ki jih je vsaj sedem) pa morajo biti iz najmanj štirih držav.

V Sloveniji je trenutno sedem šahovskih velemojstrov, jaz sem osmi. Od teh sedmih so živi samo štirje, dejansko aktiven pa je le še eden.


Kako si začel svojo šahovsko kariero? Kdo te je navdušil?

Izhajam iz šahovske družine in to igro igram že 23 let. Stric in teta sta tekmovala na prvenstvih in dosegala odlične rezultate; med drugim sta bila tudi državna prvaka. Šah me je naučila igrati teta, pozneje pa sem na podstrešju našel knjigo iz leta 1961 o šahu ter jo začel študirati. Moje vodilo je bilo, da sem vedno skušal najti najboljšo potezo v dani situaciji, vendar sem kmalu ugotovil, da je to nepraktični pristop, saj ti na tekmovanju zmanjka časa, če preveč razmišljaš. Začetki so bili težki, saj sem se vsega naučil sam, brez trenerja.


V katerem klubu igraš in kakšni so tvoji klubski uspehi?

Za letošnje leto imam podpisano pogodbo s klubom Maribor Branik, igral pa sem tudi že za druge slovenske in tuje klube (hrvaški, avstrijski). Eden izmed mojih dosežkov je tudi ta, da imam največ ekipnih zmag v Sloveniji (9).


Šah kot služba... Kakšen je tvoj vsakdanjik? Hobiji?

Moj vsakdanjik je posvečen predsvem šahu. Gre za priprave na nasprotnika, študiranje določenih potez (baza partij obstaja na internetu); dejansko je najpomembnejše sprotno izpopolnjevanje, saj moraš biti za tekmovanja vedno kar najbolje pripravljen. Kadar ne igram šaha oz. se ne pripravljam na tekovanje, se rad družim s prijatelji in lenarim.


Kakšne so tvoje nadaljnje ambicije v zvezi s šahovsko kariero?

Želim si utrditi in izboljšati svoj položaj na mednarodni šahovski lestvici, moja tiha želja pa je, da bi se uvrstil med najboljših sto na svetu. Med drugim bo v Torinu maja 2006 šahovska olimpijda in po letu 1998 sem ponovno v slovenski olimpijski ekipi. V posamičnem tekmovanju pa bi si želel ponoviti dosežek iz leta 1997, ko sem bil slovenski članski prvak.


Še zadnje vprašanje: ali je res, da dobri šahisti obvladajo matematiko oz. logiko?

Praviloma ja, vendar so z raziskavami ugotovili, da ni direktne povezave med nadarjenostjo za šah in matematiko. Pri tem pa so ugotovili, da obstaja direktna povezava med talentom za šah in talentom za glasbo. Veliko dobrih šahistov je odličnih virtuozov ali pevcev. Jaz, žal, nisem nikoli igral nobenega inštrumenta, pravijo pa, da imam dober posluh.



Hvala za pogovor in še veliko uspehov na tvoji šahovski poti.



Natalija Pavlin

Ni komentarjev: